Week 1 - Reisverslag uit Užice, Servië van Outreachteam Servie - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Užice, Servië van Outreachteam Servie - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Outreachteam Servie

01 Juli 2016 | Servië, Užice

(English below)

We zijn compleet, alles en iedereen is in Užice.

Het team dat met de bus heeft gereisd is als eerste zaterdag aangekomen. De reis is goed verlopen, geen moeilijkheden bij de grens of problemen met de bus.
Het was een heerlijke rit door Europa. Eerst heftige regen, daarna extreme warmte.
Onderweg in Oostenrijk hebben ze geslapen in een huis die mensen beschikbaar hebben gesteld. Door het rijden door de binnenlanden hebben ze al een mooi beeld kunnen krijgen van Servië. Veel mooie zonnebloemvelden en mooie bergen. Veel dorpjes met verschillende woningen, de een heel mooi nieuw en luxe, de ander oud en vervallen.
Alles met elkaar een gezegende reis.

Het team dat met het vliegtuig reisde is zondagmiddag aangekomen, na een voorspoedige vlucht, kwam een stel erachter dat hun koffer met kleren niet was meegekomen met het vliegtuig, dus moesten ze naar de balie voor verloren bagage. Het bleek dat ze niet de enige waren, er stond een flinke wachtrij voor de balie, maar uiteindelijk is het gelukt en heeft de vliegmaatschappij de bagage nageleverd.

Ook een stel uit Servië heeft zich inmiddels bij ons aangesloten, zij hadden hun verblijfpapieren nog niet helemaal rond. Dat is een langslepende kwestie hier in Servië. Ze kregen diverse hints om maar wat geld te betalen zodat het wat sneller zou gaan. Daar zijn ze niet op ingegaan, dus hebben ze gewacht. Uiteindelijk is het goed gekomen. Dat geeft een heel andere dimensie aan het spreekwoord “eerlijk duurt het langst”.

We zijn gestart met het flyeren voor de café avonden. YWAM Užice heeft een eigen café in de stad waar we elke zondag-, woensdag- en vrijdagavond mensen ontvangen.
Wat een aardige mensen hier in Užice. Ze zijn allemaal erg open en vriendelijk en staan open voor een praatje.
Woensdagavond was onze eerste café avond. Even wennen en leren om goede koffie te serveren. Ook kwamen er al wat gasten naar aanleiding van onze flyer actie.
Zo leggen we verbinding met de mensen om ingang te krijgen en ze te kunnen vertellen over Jezus en Zijn liefde voor hen.

Met de kinderen hebben we al kennis gemaakt met plaatselijke jongeren op het voetbal-/basketbal veld. Leuk om met jongeren die je amper kunt verstaan toch een goede tijd te hebben. Na wat handen en voeten Engels hadden we verbinding via PEC Zwolle en is de wereld weer heel klein.

Donderdag hebben we posters opgehangen en flyers uitgedeeld in Užice voor The God Story op zaterdagavond. Vandaag (vrijdag 01-07-16) zijn we daar mee verder gegaan.
We zijn erg benieuwd wie er gaat komen en wat er gaat gebeuren. Er zijn veel mensen die zeggen “ja, we gaan zeker komen”, maar we hebben al wel ondervonden dat het in veel gevallen ook een soort beleefdheid is om dat te zeggen.
We weten ons ook hierin afhankelijk van God, en bidden voor een vruchtbare avond…

---

We are complete, everything and everyone is Užice.

The team that traveled by bus arrived first on Saturday. The trip went well, no problems at the border or problems with the bus.
It was a wonderful trip through Europe. First, heavy rain, then extreme heat.
On the way in Austria they have slept in a house that people made available. By driving through the inlands they have been able to get a good picture of Serbia. Many beautiful sunflower fields and beautiful mountains. Many villages with several homes, a beautiful new luxury, the other old and rundown.
All together a blessed journey.

The team that traveled by plane arrived Sunday afternoon, after a successful flight, arrived a couple discovered that their suitcase with clothes had not arrived with the plane, so they had to go to the counter for lost luggage. It turned out that they were not alone, there was a big queue for the counter, but eventually succeeded and the airline delivered the luggage.

A couple from Serbia has now joined us, their residence paperwork is not done yet. These things can take a long time in Serbia. They got several hints to pay some money to speed up the process. They didn't want to go there, so they waited. Ultimately, it turned out well. That gives a whole new dimension to the saying "honesty is the best policy".

We started inviting people for café evenings by talking to them and handing out flyers. YWAM Užice runs a café in town where we receive people every Sunday, Wednesday and Friday.
Such nice people here Užice. They are all very open and friendly and open to chat.
Wednesday was our first café evening. Getting started and learning to serve good coffee. People responded to our invitation and came.
This is how we connect with the people of Užice, to get input and to tell them about Jesus and His love for them.

Together with our kids we have already met with local youth on the soccer / basketball court that's right around the corner from our home. It's fun to be with young people and to notice you barely understand them yet have a good time. After a few words of English, we connected through PEC Zwolle, so it's a small world after all.

Thursday we put up posters and invited the people on the streets of Užice for The God Story on Saturday night. Today (Friday 01-07-16) we continued with this.
We are very curious to see who's coming and what's going to happen. There are many people who say 'yes, we will certainly come, "but we have already found that in many cases it's also a kind of courtesy to respond in this way.
In all of this we continue to depend on God and pray for a fruitful evening...